20 oktoober 2022

Tõnu Õnnepalu - Pimeduse tunnil (2020)

KUNST

Kuid vähemalt on nüüd ka minul amet:
Narr. Pajats. Töökoht: Hingevalu Trupp.
Me teatri toole katab pehme samet
ja kullast särab iga link ja nupp.

Ja lühtrid süttivad, kui saabub õhtu,
ja tuleb ette, et maestro paus
on niivõrd kandev, et su kõhtu
võib õnnestada miski päris aus.

Kuid kohe minu järjekord on laval,
mul sooritada tuleb üks faux pas,
mis rikub kõik. Sest lavastaja kaval
teab: tragöödias teisiti ei saa - 

seal ülevat peab raamistama maine
ja kangelase kõrval seisma loll.
Ma otse oma elust võtan aine,
et valmiks järjekordne piinlik roll.

Ja kui ka juhtub, et mu narrihinge
poeb mõnel õhtul ehtne ahastus,
tean lohutuseks: palk on siiski kindel,
me teatrit toetab riiklik rahastus.

Inkognito võin kõrtsinurgas nutta,
peaasi, et maha võetud grimm,
ükskõikne maailm väljas mööda ruttab,
miks aga südames see vaikne vimm

veel ikka visalt köeb? Ja kasvab piinaks...
No kasvagu. See piin on kunsti söök.
Kui temast tõesti lahti saaksin viimaks,
see alles oleks mulle ohtlik löök.

Sest seni vähemalt on mul mu amet,
ja justkui perekond: see Hingevalu Trupp.
Kus kataks toole veel nii ilus samet?
Kus säraks veel nii kuldselt iga nupp?


VAHEAEG

Jäin tukkuma su käte vahel,
jaanuaripäike.
On pühapäev ja tõesti vahel
ju pole mingeid käike.

On vahel lihtsalt vaheaeg
ses ajalikus ajas,
on vahel võetud vahelaed
sind ahistanud majas

ja põrandadki kistud üles
ja seinad aetud maha.
Nüüd olen ainult sinu süles,
kas tahad või ei taha.

Kuum sa ei ole, aga jahe
mul ka su käes ei hakka.
Las olla elus lihtsalt vahe,
kus midagi ei hakka

ja mitte miski ei saa läbi
ja midagi ei toimu.
Mul pole selle pärast häbi,
et silitad mu oimu.


***

Meid oli ükskord kaks, me kõndisime
üks teise kõrval mööda tühje teid.
See oli enne kui me sündisime,
neil teedel kunagi ei nähtud meid.

Me kumbki mõtlesime tema peale,
kes tuleb vastu ja meid lõpuks näeb
ning ütleb: sina lähed kurale, sa heale,
sel ees on orud, sinul kõrged mäed

ja kumbki kannab hinges oma valu.
ja kumbki ootab teist, see aeg on pikk,
see aeg on elu, palud või ei palu,
see ootus pikem on kui igavik.

Meid oli ükskord kaks, me kõndisime,
seal kaugel mööda unustatud teid.
See oli enne kui me sündisime,
neil teedel pole iial nähtud meid.


PS: See luulekogu sattus minu teele tänu Õnnepalu ja Kaplinski kirjavahetusele, kus sellest kogust ja samadest teemadest mitmel korral juttu tuleb. Ja luulevormis võib mõni mõte või tunne eriti tugevalt mõjule pääseda. Otsustasin, et luulekogude puhul kirjutan lihtsalt välja kolm enim mõjunud luuletust. Äkki need kutsuvad ka sind seda lugema.


Andmed:
Tõnu Õnnepalu, Pimeduse tunnil, EKSA, 2020, lk 88

Linke netiilmast:

Laura Porovarti arvustus Värskes Rõhus
Janek Kraavi arvustus Sirbis
Tõnu Õnnepalu saates "Ööülikoolis"
Tõnu Õnnepalu saates "Suveduur"

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar